Viva espania!

Nuär jag hemma igen.. min plan med bloggen var att jag skulle uppdatera min resa när jag väl var där, men en annan öppnade inte ens bloggen då jag var bortrest. Därför tänkte en annan skriva lite nu vad som hänt under resans gång... Tjaao,, det började med att jag nästan inte kom iväg då jag bokat ett flyg från göteborg City airport till Dublin med 30 min mellanrum. Fan vad gött tänkte jag. Då slipper en vänta så länge på flyplatsen och man kommer fram snabbare. Men det visade sig att planet var försenat! Jag blev helt förtvivlad, visste inte riktigt vad jag skulle göra. Åker jag till Dublin och missar flyget måste jag sova på flygplatsen. Det var tufft men det visade sig att flyget var inte lika mycket försenat som de ifrån början hade trott och jag lyckades på minuten att hinna. Jag sprang som en galning genom Dublins flygplats och då menar jag att svetten rann då jag var framme vid gaten på andra sidan av flygplatsen. Vilken pärs! Väl på planet kunde jag slappna av och med tanke på all stress, nervositet och lite sömn så dunk, dunk sa det sen hade jag somnat på planet. Jag vaknade och lyxade till det med en jättegod kyckling smörgås och ett glas vitt vin. Det var nog första gången i mitt liv då jag var super glad över att sitta på ett flyg med tanke på att jag inte alls tycker om att flyga. Men jag hade en riktigt behaglig flygtur. Lugnt, med ett glas vin i handen och helnöjd över att få slippa sova på Dublins flygplats.

Nu kommer jag inte ihåg dag för dag men dag 2 ville jag utforska Madrid city.. var det här jag funderade på och börja jobba som au pair? Då måste jag lära känna staden bättre.

The Buen Retiro park is part of the city´s historical heritage and botanical patrimony inherited from past centuries. Once a recreation area for the Royal Family, it has become a very popular park and is central to the city´s image.

El retiro är enormt stort och det fanns hur mycket som helst att titta på. Mängder av skulpturer och fina trädgårdar med vackra ståtliga träd och alltid fullt med människor åkande inlines eller joggandes, Solade i gräset, åt glass och bara njöt av den vackra miljön. Jag ängnade flera timmar i parken. Jag gick omkring alldelles ensam men kände mig inte utråkad utan det fanns hela tiden rörelse omkring och nya saker som fångade blicken.

Historien om parkbänken: Parkbänkar finns det förhoppningsvis i alla parker men dessa fick mig att reagera. Det var Jätte kul när jag kom gåendes i parken och sen ser man ett flertal pansionärer sittandes men samtidigt cyklandes på parkbänkarna. De har en cykeltrampa framför sig och det var pansionärernas stora intresse det var massor där och det fanns även andra ställningar anpassat efter de äldre. Som ett eget pansionärs gym. De hade även ett flertal andra områden i parken för idrottarna men det var kul att de även tänkte på de äldre.

It was built by order of king Carlos III as a monumental gate in the city wall to pass the road which leads to the city of Alcalá, replacing an older, smaller, gate which stood nearby. It was inaugurated in 1778.

Det gick jätte bra att hitta till stan men några timmars vandrande i Madrid city bestämde jag mig för att börja vandra hemåt och jag följde parken så som jag kommit till stan. Den enda skillnaden var att under dagtid kunde jag gå igenom parken och det tänkte jag inte göra under kvällstid. Så jag blev tvungen att gå utmed parken vilket hade varit gör lätt om det inte ledde in på ett vilospår och plötsligt hamnade jag någon annanstans. Jag hade tunnelbanan framför mig men envis som jag är vägrade jag gå på. Jag skulle hitta hem om jag så skulle få vandra hela natten! Tur nog behövde jag aldrig det utan med hjälp av busshållplatser, karta över tunnelbana och min fantastiska spanska så hittade jag hem till slut. =P 24 390 steg hade jag gått den dagen. Jag var helt slut! De tyckte synd om mig och tog med mig till Burger king. Då var jag hel nöjd igen=)

PS. Lisas telefon slutar tydligen fungera när hon befinner sig utanför Sveriges gränser så jag kunde varken ringa eller bli uppringd. Bra att man lärde sig något från orienteringen i skolan.  Tack Johanna!=)

Detta var alltså dag 1-2 i Madrid det får duga så länge så höres vi snart nu ska jag sova. Har varit jätte duktig idag vart ute och sprungit och imorgon ska jag försöka vara minst lika duktig och ställa klockan på 09 00 och vara redo i spåret kl 10 00 då ska jag möta upp Anna o elin för en runda. Now its happening. Jag har startat mitt lite mer hälso samma liv. =)